Suomalaisten työmatkat ja työasiamatkat ovat aiempaa pidempiä
Juuri valmistuneen valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaiset tekevät entistä pidempiä matkoja. Yli sata kilometriä pitkät kotimaanmatkat ovat kuudessa vuodessa lisääntyneet noin 15 prosenttia ja ulkomaanmatkat viidenneksellä. Pyöräily ja kävely sen sijaan ovat vähentyneet.
Liikkumiseen käytetään kuitenkin aiempaa vähemmän aikaa, koska pitkillä matkoilla suositaan nopeita kulkutapoja, junaa ja lentokonetta, henkilöauton sijaan.
Sen sijaan jalan ja pyörällä suomalaiset liikkuvat entistä vähemmän. Vähennys on ollut merkittävintä nuorten ja ikääntyneiden kohdalla. Nuorten jalankulkua ja pyöräilyä ovat korvanneet ajo mopoilla ja mopo-autoilla. Ikäihmiset taas autoilevat enemmän kuin aiemmin.
Henkilöautojen määrä on kasvanut huomattavasti, yhtä autoa kohti ajetaan selvästi vähemmän kuin ennen. Kakkosautot ovat yleistyneet entisestään. Automatkoista kaikkein yleisimpiä ovat lyhyet, 1-3 kilometrin pituiset matkat.
Suomalaisten työmatkat ja varsinkin työasiamatkat ovat tutkimuksen mukaan aiempaa pidempiä. Pääkaupunkiseudulla työmatkat ovat harvoin yli 100 kilometriä, mutta pitkiä työasiointimatkoja tehdään runsaasti. Muissa suurissa kaupungeissa ollaan valmiita tekemään pitkiä työmatkoja.
Pitkistä ulkomaan matkoista 18 % liittyi työhön ja 59 % matkailuun. Puolet ulkomaille suuntautuneista matkoista tehtiin lentokoneilla. Vajaa 30 prosenttia kaikista suomalaisten liikkumista kilometreistä kertyy ulkomaanmatkoista.
Kävelyn ja pyöräilyn väheneminen sekä lyhyiden henkilöautomatkojen kasvu ovat haasteita sekä ympäristö- että terveysnäkökulmasta katsottuna. Lisääntyneessä mopoilussa ja mopoautoilussa voidaan nähdä liikenneturvallisuusriski, sillä onnettomuuksien määrät ovat olleet kasvussa. On entistä tärkeämpää kannustaa ihmisiä kestävien liikennemuotojen käyttöön.
Lue lisää valtakunnallisesta henkilöliikennetutkimuksesta Liikenneviraston tiedotteesta ja osoitteessa www.hlt.fi